Šachové cvičebnice – náměty a tipy (4. část)

 

V závěrečné části článků o cvičebnicích se podíváme na zajímavé nápady, kterými je možné používání cvičebnic obohatit. Cílem je především inspirace pro trenéry a učitele šachu. A nápaditá výuka pro naše šachové žáky.

Z minulých dílů jen krátce zopakujme, že Šachová cvičebnice 1. – 7. díl patří do rukou dětem a tvoří funkční celek společně se dvěma knihami Petra Herejka – Metodickou příručkou pro učitele a trenéry šachu a Sbírkou šachových úloh. Cvičebnice jsou barevně ilustrované, veselé a kombinují spoustu procvičování, krátké metodické texty a ilustrační obrázky.

Druhá série cvičebnic má zatím dva díly – Malé představení šachových kouzel a Tři části šachové partie – a dalších pět dílů plánujeme vydat v příštích letech. Tyto cvičebnice mají více stran, jsou na větším formátu A4. kromě procvičovacích příkladů obsahují i výklad, takže jsou to cvičebnice a učebnice současně. Obě série cvičebnic je možné používat i současně a mohou se navzájem vhodně doplňovat.

Níže si ukážeme několik námětů, které s využíváním cvičebnic souvisí. Některé z nich vzešly i z dotazů šachových trenérů a učitelů. Moc děkuji za tyto náměty a samozřejmě i po tomto závěrečném díle budeme rádi za další názory a připomínky.

 

Šachové hry pro zpestření:

V 1. – 7. díle Šachové cvičebnice jsou tyto šachové hry zpravidla na konci jednotlivých lekcí. V 40 lekcích najdete více než 20 takových šachových her. Jejich cílem je zpestření šachové výuky, odlehčení atmosféry ve škole či na tréninku, ale také zdůraznění či procvičení nějakého metodického záměru.

Například na obrázku níže vidíme šachovou hru Na cestách s vidličkou (4. díl Šachové cvičebnice, strana 32). Jejím cílem je doskákat jezdcem pro zmrzlinový pohár, přičemž v každém tahu musíme dát jezdcem vidličku na dva kousíčky čokolády. Děti si zábavnou formou procvičí dvojí údery jezdcem.

 

Šachové hry užitečně doplňují výuku

 

Šachové hry na zpestření najdete i ve cvičebnici Malé představení šachových kouzel. V další cvičebnici Tři části šachové partie je výukovým šachovým hrám věnovaná dokonce celá kapitola. A některé tréninkové hry se dočkaly svého zpracování i ve výukových tématech (tam jsou jednotlivé hry vysvětleny) a také v procvičování (praktické vyzkoušení šachových her) na stránkách My-Chess.

 

Vymalovávání obrázků:

Obrázkové cvičebnice jsou veselé a zajímavé nejen na prohlížení obrázků a řešení příkladů, ale také na aktivní vybarvování obrázků. Během tréninků a kroužků jsem se často setkal i s vybarvováním a různým upravováním (případně dokonce vymýšlení příběhů!) u barevných obrázků 1. – 7. dílu Šachové cvičebnice.

Ale ještě lépe je na vymalovávání uzpůsobená druhá série cvičebnic. V Malém představení i ve Třech částech partie je obrovská spousta černobílých obrázků, do jejichž vybarvování se mohou děti pustit. Doporučuji vybarvovat jen některé obrázky a nechat to vyloženě na výběru a chuti dětí. Vymalovat všechno by mohlo být extrémně časově náročné. Někdo ať vybarvuje více, někdo méně nebo vůbec, každý si najde způsob podle své chuti.

 

Společné předčítání textů ze cvičebnic:

Děti jsou rády aktivní a rády ukazují, co už umí. Speciálně v ročnících, kde se výrazně zdokonalují ve čtení (1., 2., 3. třída) velmi rády tuto svou novou schopnost ukazují i na jiných místech, než jsou hodiny čtení. Můžeme toho využít i v šachových lekcích.

Necháme děti nahlas předčítat texty z šachových cvičebnic (obvykle jsou to dva řádky jednoduchého textu v horní části každé stránky). Děti se většinou aktivně hlásí o možnost zapojit se do čtení. A často se stává, že některé děti jsou šikovné na hraní šachů, jiné na řešení šachových úkolů, jiné na šachové hry pro zpestření, jiné pro čtení. Takto můžeme dát všem dětem možnost být v něčem dobré – v něčem užitečné, šikovné, za něco pochválené. V šachu si každý může najít své silné místo a seberealizaci.

 

Propojení s procvičovacími testy:

Procvičovacími online testy můžeme přidat výuce a procvičování další rozměr. Děti se pak učí nejen z výkladu učitele, z cvičebnic, z knihy, z šachových videí, ale i z příjemně zpracované aplikace na obrazovce počítače, telefonu nebo tabletu. V systému My-Chess je více než 450 testů a téměř 150 výukových lekcí. Speciálně jako doplnění práce s našimi šachovými cvičebnicemi byly vytvořeny tyto sady testů.

Kromě toho mohou procvičovací testy posloužit i jako vodítko, jakou cvičebnici pro daného žáka nebo pro celou šachovou skupinku vybrat. Můžete si test zkusit sami, anebo nechat testy vyřešit své žáky, a vyjde Vám, jestli se jedná o vhodnou obtížnost. Děti by měli zadáním rozumět a měli by mít šanci na úspěšné řešení. Zároveň by je dosažení správných řešení mělo stát nějaké úsilí – zvolená obtížnost by tedy neměla být tak triviální, že by děti úspěšně řešili bez jakékoliv snahy a přemýšlení.

V systému My-Chess k vytipování vhodné obtížnosti používáme jednoduchý návod. Do obtížnosti Lehké spadají všechna nejjednodušší cvičení až po maty 1. tahem. Do obtížnosti Střední patří cvičení zhruba na úrovni matů 2. tahem. A do Těžké obtížnosti řadíme procvičování s obtížností matů 3. tahem a výše.

 

Procvičování různých typů pěšců na My-Chess

 

 

Nouzová lekce:

Někdy se stane, že učitel nebo trenér při výuce není v úplně stoprocentní kondici. Třeba neměl dost času na přípravu, řeší zdravotní problémy, nemá zrovna dost energie. Byla by škoda v takovém případě nedopřát dětem plnohodnotnou výuku. Pro takové případy nabízím jednu možnost s šachovými cvičebnicemi. Mnohokrát jsem totiž v takové situaci byl.

Můžeme dětem rozdat šachové cvičebnice, určit vhodnou stránku, kde budeme řešit. Nesmí být příliš jednoduchá (aby děti řešily úplně bez práce a bez přemýšlení), ani příliš obtížná. Zkrátka přiměřený výběr náročnosti procvičování. Děti pak samostatně řeší. Trenér přitom nesedí za katedrou. Ale pohybuje se mezi dětmi, průběžně jim jejich řešení kontroluje. Opravuje chyby a dává nápovědy ke správným řešením. Kontrolovat řešení a dávat nápovědy je mnohem jednodušší než vést výklad, vyvolávat děti, vysvětlovat. Přesto taková lekce má význam a nabízí plnohodnotnou výuku.

V druhé části lekce pak může být dobré nechat děti zahrát ve dvojicích. První část lekce věnovali práci řešení. V druhé části si zahrají a vyřádí se na šachovnici. Taková lekce má rovnováhu. Jako občasné zpestření a zároveň úleva pro trenéra v náročnějších obdobích je taková lekce vynikající. Ale doporučuji nedělat to tak příliš často. Místo nadšeného „jééé, cvičebnice!“ by se totiž mohlo ozývat otrávené „zase cvičebnice“. Zkrátka je potřeba střídat činnosti i různé tréninkového scénáře. Tomuto tématu se věnujeme například v našich Tréninkových denících – Lehký, Střední, Těžký.

 

Zrychlené řešení cvičebnic ve výukových lekcích:

Ve výukových lekcích se často stává, že nemáme dost času stihnout všechno. Na začátku lekce se přivítat, zopakovat téma z minula, zkontrolovat šachové úkoly, vysvětlit novou látku, k ní dát procvičovací úkoly nebo kontrolní otázky, společně řešit ze cvičebnic, dát si šachovou hru na zpestření, zahrát si partie ve dvojicích a ještě si třeba pustit šachové video. Jak to všechno stihnout v omezeném čase?

Často musíme hledat způsoby, jak do ohraničeného času dostat všechny nejdůležitější činnosti. Jedním z těchto způsobů může být zrychlené řešení z cvičebnic. Na stránkách 1. – 7. dílu Šachové cvičebnice jsou nejčastějši tři až čtyři procvičovací příklady. Můžeme je využít tak, že společně v lekci vyřešíme jen jeden až dva z těchto příkladů. A zbývající příklady z dané stránky pak necháme dětem na doma.

Děti si tak zároveň procvičí látku přímo ve společné hodině, zároveň mají i domácí úkol, u kterého už vědí, jak na to. U zadávání úkolů však kladu důraz i na zkontrolování. Pokud je dost času, tak si vyřešené úkoly zkontrolujeme společně i s komentáři. Pokud je času méně, tak třeba učitel či trenér kontroluje úkoly během cvičných partií dětí. A dětem pak dá jen souhrnný komentář a vrátí cvičebnici i s vyznačenými radami.

 

Ve cvičebnicích najdete spoustu obrázků i procvičování

 

 

Vzájemná kontrola řešení dětmi:

Děti jsou od přirozenosti rády aktivní a ještě více rády užitečné. Stejně tak je užitečné vést děti k práci v týmu a vzájemnému pomáhání. Toho je možné šikovně využít i při kontrolování příkladů z cvičebnic. Můžeme zkušenější, starší či pokročilejší děti nechat kontrolovat řešení mladším, včetně možnosti vysvětlovat správná řešení a pomáhat opravovat chyby. Vytváří se tak přirozené vazby, že si děti navzájem pomáhají. Zkušenější předávají své znalosti méně zkušeným.

Důležitým aspektem je také to, že učí se i ten zkušenější. Jednak si opakuje samotnou procvičovanou látku. Navíc něco vysvětlovat vyžaduje vyšší stupeň porozumění, než příklady jen vyřešit. Zároveň se zdokonaluje v komunikačních dovednostech, schopnosti formulovat své myšlenky a chápat ostatní. Děti si také vyzkouší, jaké to je někoho učit – jak je příjemné vidět někoho posunovat se dopředu, ale i jak rušivé dokáže být odbíhání od tématu či nesoustředěnost. A budou si pak více vážit, když my trenéři a učitelé vysvětlujeme něco jim.

 

Zapojení rodičů do řešení cvičebnic:

V jakékoliv výuce, šachy nevyjímaje, je velmi důležitá spolupráce s rodiči. Rodič může na děti dohlédnout, může je motivovat, svým projevem zájmu o šachy zvyšuje emoční vazbu dětí k šachu. Zároveň nám rodič může předávat informace, co daného žáka baví, co mu jde, co má rád, s čím naopak potřebuje pomoci nebo poradit.

Úplně novou dimenzi můžeme spolupráci s rodiči dát, když je vtáhneme i do společného řešení šachových úkolů s dětmi. Rodiče mohou mladším dětem předčítat zadání. Společně s dětmi mohou vymýšlet řešení – to není nepovolené razení, ale naopak velmi užitečná spolupráce! Pokud dokážeme do výukového šachového procesu zapojit i rodiče dětí, získáme cenné partnery pro společnou šachovou práci.

 

Cvičebnice jako ceny do soutěží nebo propagační materiál:

Nejen děti, ale obecně všichni lidé, si více váží věcí, které si sami vybojují. Výdobytky získané vlastním úsilím pro nás mají mnohem větší cenu a vážnost. Můžeme to využít i v šachové práci s dětmi.

Další díly cvičebnic můžeme dávat za odměnu za úspěšně zvládnutou látku, za pěkně vyřešené úkoly nebo jako ceny v soutěžích a cvičných turnajích. Dávat jako cenu další učení může znít zvláštně, ale funguje to a reálně je taková odměna hodnotnější než třeba sladkost.

Zejména úvodní díly cvičebnic pro úplné začátečníky (Šachová cvičebnice 1. díl a Malé představení šachových kouzel) můžete také rozdávat jako propagační materiály pro šachy. Děti mají ze cvičebnic radost, vybarví si obrázky, některé z nich šachy zaujmou a postupně se zapojí do Vašeho šachového kroužku.

 

Kompletní série Šachové cvičebnice, 1. – 7. díl

 

 

Popsali jsme si několik zajímavých způsobů práce s šachovými cvičebnicemi. Věřím, že čtyřdílná série článků byla pro některé z Vás inspirativní a naznačila nové užitečné možnosti výuky. Jak používáte cvičebnice Vy? Co se Vám při šachové výuce osvědčilo? Budeme rádi za další diskuzi a za vzájemné inspirování v nikdy nekončící cestě za poznáním.

Závěrem celé série článků bych rád poděkoval kolektivu autorů a spolupracovníků. Na přípravě cvičebnic se podíleli především ilustrátorka Vlasta Pospíšilová, grafické práce Vladimír Fišer, pomocné grafické práce Viktorie Všetulová, hlavní trenérští konzultanti Martin Červený, Petr Herejk a Miroslav Hurta, speciální pedagogický konzultant Josef Kovařík. Poděkování patří také Šachovému svazu ČR za velmi dobrou spolupráci během přípravy celé série cvičebnic.

Všechny uvedené cvičebnice je možné zakoupit na webu Šachového svazu ČR, oddíly a kroužky je mohou dostat v rámci projektu Podpora šachových oddílů a kroužků. Nákup je možný také v autorově šachovém e-shopu My-Chess.

Tento článek je součástí série článků o šachových cvičebnicích, které vyšly v září a říjnu 2022 na webu Šachového svazu ČR:

  1. díl: Šachové cvičebnice pro děti
  2. díl: Obsah šachových cvičebnic
  3. díl: Využití šachových cvičebnic
  4. díl: Šachové cvičebnice – náměty a tipy

Náměty a připomínky můžete posílat na emailovou adresu martinbeil64@gmail.com. Budeme rádi, když se s námi podělíte o své zkušenosti s používáním našich cvičebnic, ale i s jinými metodickými materiály, které používáte.

Za kolektiv autorů Šachových cvičebnic,

Martin Beil, my-chess.com