Stanovisko k průzkumu popularity sportů NSA
Výkonný výbor Šachového svazu ČR se na svém posledním zasedání (zde) zabýval také průzkumem popularity jednotlivých sportů, který bude jedním z podkladů, na jehož základě se budou rozdělovat finanční prostředky sportovním organizacím prostřednictvím Národní sportovní agentury (zde).
VV ŠSČR průzkum hodnotí kriticky. Více než o popularitě jednotlivých sportovních odvětví vypovídá o atraktivitě z pohledu diváka a ani otázka týkající se aktivního provozování sportu nebyla koncipována přesně. Neptala se na samotné sportování, ale pouze na jeho imaginární přitažlivost. Tedy faktory, které jednotlivé svazy nemohou příliš ovlivnit ani enormním úsilím o popularizaci svého sportu.
Od výsledků výzkumu se distancoval také Český národní panel, který vlastní renomované výzkumné agentury Nielsen Admosphere, NMS Market Research a Stem/Mark. Z jejich pohledu je výzkum velmi problematický a neodborně zpracovaný, počínaje dotazníkem a konče interpretací. Český národní panel jen poskytl na základě zadání výzkumný vzorek a ten je z hlediska kvality výzkumu jedinou věcí, která obstojí.
Zástupci Národní sportovní agentury si za výzkumem stojí a chtějí ho při rozdělování finančních prostředků použít. Pravdou je, že jeho vliv nebude tak výrazný, jak se uvádělo v médiích. Podle vysvětlení NSA má největší celkovou váhu ve výpočtovém modelu kritérium kontinuity, kdy NSA stanovila, že žádný svaz nemůže dostat méně, než 90 % roku 2020. Při navýšení celkové alokace oproti roku 2020 je tak celkem 85 % všech rozdělovaných prostředků fixních. Žádné další kritérium do této části výpočtu nevstupuje. Dalších 15 % celkové alokace ovlivňuje 12 kritérií.
Kritéria popularity / atraktivity sportu jsou pouze 2 z 12 a mají v hodnotícím modelu dohromady 40 %, ale protože uplatněny budou pouze vůči 15 % celkové alokace (zbytek alokace je fixní), tak jejich maximální dopad na celkové hodnocení vychází v součtu na 6 % celkové alokace (tj. 40 % z 15 %). Když dále přihlédneme k tomu, že rozdíl mezi nejlepším a nejhorším v rámci celého výzkumu není plných 10 bodů, nýbrž tento rozdíl je pouze 7 bodů, tj. 70 %, tak maximální dopad kritérií popularity / atraktivity sportu může činit 4,2 % (tj. 70 % z 6 %).
Do konečného výpočtu dotace jednotlivým svazům pak podle NSA vstupuje ještě jedna podstatná okolnost, a to, že vyhodnocení proběhne ve skupinách, ve kterých jsou z pohledu NSA svazy alespoň zhruba vzájemně porovnatelné (oproti minulosti, kdy byl např. v jednom balíku svaz se sto členy se svazem se statisíci členů). Díky tomuto kroku budou jednotlivé skupiny z pohledu obou kritérií popularity / atraktivity sportu více méně homogenní a faktický dopad těchto kritérií bude ještě nižší, než výše uváděných 4,2 %.
I přes to, že dopad průzkumu není na financování sportu tak zásadní, věříme, že v budoucnu NSA přihlédne k postřehům a doporučením ze strany odborné veřejnosti a průzkum bude reflektovat více aspektů než jen atraktivitu jednotlivých sportů.